Elokuvan
kokonaiskeston puoliväli on rakenteellisesti
tärkeä kohta. Klassinen näytelmä jakautuu
nousevaan ja laskevaan toimintaan, kuten "Romeo ja Julia"
(vrt. Freytagin käyrä).
Näytelmän
alussa Romeo ja Julia nousevat kohti onnea, vastoin sukujen
välistä vihaa. Mutta mitä kaksi rakastavaista
voi kiivaalle vihanpidolle (vrt. alkusysäys)?
Romeo tasapainottelee rakkautensa ja sukunsa velvoitteiden
keskellä. Näytelmän puolivälissä
Romeo kostaa ystävänsä Mercution kuoleman ja
tappaa kaksintaistelussa Julian serkun Tybaltin. Romeo joutuu
rangaistukseksi maanpakoon Mantuaan. Tybaltin kuoleman jälkeen
toiminta taittuu laskevaksi kohti väistämätöntä
eli rakastavaisten kuolemaa. Tragedian laskevassa toiminnassa
käänteet pahentavat tilannetta: Romeo saa esimerkiksi
virheellisen tiedon Julian kuolemasta ja toimii "oikein"
tämän väärän tiedon perusteella.
Tämä
klassinen ja rakenteellinen ratkaisu on periytynyt Hollywood-tuotantoihin,
joissa on helppo havaita puoliväliin sijoitettu käännekohta.
Esimerkiksi "Uhrilampaiden" rakenteessa on havaittavissa
selvä puolivälin käänne. Kannattaa katsoa
myös elokuva "Crying Game" ja sen tyylipuhdas
puolivälin käännekohta sekä "Trainspotting",
jonka tarkassa puolivälissä päähenkilö
Mark "Rent-boy" Renton ottaa yliannoksen heroiinia
ja joutuu sairaalaan. Elokuvan toisen puoliskon käynnistääkin
pitkä vieroitusjakso Rent-boyn kotona.
Vrt. Keskikohta, Rakenne
Jouko Aaltonen: Käsikirjoittajan
työkalupakki
Neil Jordan: The Crying Game (1992). [http://us.imdb.com/Title?0104036]
Jonathan Demme: The Silence of the lambs (1991). [http://us.imdb.com/Title?0102926]
Danny Boyle: Trainspotting (1996). [us.imdb.com/Title?0117951]
|