Rakenne hahmottuu
1|2|5|6|15|16
MITÄ ON DRAMATURGIA?
Dramaturgia
on asioiden esittämistä niin, ettei katsoja pitkästy.
Ohjelman rakenne, se muoto, jolla sanomamme kerromme, on ensiarvoisen
tärkeä. Saammeko katsojan kiinnostumaan asiastamme? Saammeko
hänet vedettyä mukaan ohjelmamme maailmaan? Martin Esslin
kirjoittaa:
"Draamakirjailijan
tehtävä on kiinnittää yleisön huomio esitykseen
ja pitää se siinä tarpeeksi kauan. Vasta kun tämä
peruslähtökohta on saavutettu, voi kirjailija ryhtyä
toteuttamaan korkeampia ja kunnianhimoisempia pyrkimyksiä,
kuten tarjoamaan elämänviisautta ja -näkemystä,
runoutta ja kauneutta, huvitusta ja rentoutusta, tunteitten puhdistusta."
Sanana
dramaturgia viittaa näytelmään, draamaan. Draama
tarkoittaa toimintaa, joka on keskeinen elementti teatterissa ja
fiktiivisessä, sepitteellisessä elokuvassa. Draama on
inhimillistä käyttäytymistä jäljittelevää
toimintaa. Se perustuu inhimilliseen kykyyn samaistua esitettyihin
henkilöihin ja tapahtumiin. Draama on tehokas keino saada ihmisissä
aikaan tunteita.
On
kuitenkin syytä muistaa, että kaikki video-ohjelmat, elokuvat
tai edes näyttämöteokset eivät ole draamaa.
Draamamuoto, draamallinen rakenne on vain yksi mahdollisista lähestymistavoista
ohjelmaa tehtäessä. Vastaavasti tässä kirjassa
sanaa dramaturgia käytetään sen laajassa merkityksessä:
dramaturgia tarkoittaa oppia ohjelman tai elokuvan rakenteesta ja
muodosta.
Arkipäivä
on täynnä esimerkkejä dramaturgiasta. Oppitunnilla
on oma rakenteensa ja samoin tällä kirjalla omansa. Työpäivällä,
urheilukilpailulla, rakkaussuhteella on dramaturgiansa; asioilla
on keskinäisiä yhteyksiä ja ne tapahtuvat ajallisesti
peräkkäin. Niillä on alku, keskikohta ja loppu. Hitchcock
on sanonut, että draama on elämää, josta on
leikattu pois kaikki tylsät paikat. On filosofinen kysymys,
kuinka paljon dramaturgiset rakenteet vastaavat todellisuuden rakenteita
ja muotoja.
ETENEMISLIIKE
Niin draamallisessa rakenteessa kuin muissakin rakennetyypeissä
syntyy vahva eteenpäin vievä liike, etenemisliike. Katsoja
kiinnostuu ohjelmasta ja haluaa tietää, nähdä
ja kokea lisää. Ohjelma ikään kuin vetää
tai imaisee hänet mukaansa. Katsojassa synnytetään
odotuksia, joita ei kokonaan täytetä ennen kuin lopussa.
Katsoja esittää itselleen koko ajan kysymyksiä. Martin
Esslinin mukaan tällaisia voivat olla:
-
Mitä tapahtuu kohta?
- Tiedän
mitä tulee tapahtumaan, muita miten se tulee tapahtumaan?
- Miten
henkilö X tulee reagoimaan tähän?
- Mitä
oikeastaan näen tapahtuvan?
-
Näillä tapahtumilla on jotain yhteyttä keskenään,
yhteinen pohjakaava. Millainen?
Vastaavasti
ohjelma myös koko ajan vastaa osaan kysymyksiä.
Katsoja
kulkee siis läpi mielessään virtaavien kysymysten
ja vastausten sarjan. Ohjelmassa on imua, kun se on koko ajan vähän
katsojan edellä, kysymyksiä on sopivasti enemmän
kuin vastauksia. Jos ohjelma on liian kaukana edellä, kysymyksiä
on liikaa, katsoja ei jaksa kiinnostua tai ei ymmärrä.
Ja jos katsoja on ohjelmaa edellä, vastauksia on enemmän
kuin kysymyksiä, katsoja aavistaa tapahtumat etukäteen
ja kokee ohjelman tylsänä ja pitkäveteisenä.
Ohjelmassa
täytyy olla myös jatkuvasti rytmin ja tempon vaihteluita.
Jaksojen täytyy erottua toisistaan. Hyvässä ohjelmassa
on välillä tiiviitä ja nopeatempoisia jaksoja ja
välillä suvantopaikkoja, joissa katsoja voi vetää
henkeä. Video-ohjelma ei saa olla tasaista makkaraa vaan vaihtelevaa
ja yllätyksiä tarjoavaa kerrontaa.
Esslinin
mukaan teoksen täytyy pystyä herättämään
katsojan mielessä jokin keskeinen kysymys heti alussa. Teeman
on käytävä ilmi hyvissä ajoin. Usein sen voi
ilmaista kysymyksenä: kuka teki murhan, saako poika tytön
tai aviomies selville vaimonsa rakastajan? Esslin kirjoittaa:
"Kun
yleisö on tajunnut teeman, toiminnan perimmäisen pontimen,
sen odotukset kohdistuvat kiinteästi toiminnan päätepisteeseen,
sillä se tietää mihin ollaan pyrkimässä,
mikä kysymys toimintaan sisältyi. Katsojien huomio suuntautuu
määrätietoisesti oikeaan lopputulokseen. Epävarmaa
on vain mitä kiertotietä, minkä juonen kaaren kautta
se saavutetaan. "
Ohjelman
alun ja lopun välille siis syntyy jännite.
[ks.
TYÖKALUPAKIN SIVU 47, alku - loppu]
Katsojan
mielenkiinto ei ehkä kuitenkaan pysy yllä koko teoksen
ajan yhden jännitysmomentin varassa. Siksi tälle pääkaarelle
on kehitettävä sitä tukevia lisäjännitteitä,
apukaaria. Jos pääjännite on kysymys: kuka murhasi
X:n, voisi yksi apukaari olla kysymys: näkikö hovimestari
sinä iltana todellakin murhaajan hyppäävän muurin
yli. Pääjännite kuljettaa lisäjännitteitä
ikään kuin selässään. Lisäjännitteet
saattavat jopa edeltää pääjännitettä
eli varsinaisen teeman paljastumista katsojan tajunnassa. Jokaista
kohtausta varten tarvitaan oma jännitysmomenttinsa, oma apukaarensa.
[ks. KÄSIKIRJOITTAJAN TYÖKALUPAKIN SIVU 47, alku - loppu]
Esslin
jakaa kaaren vielä pienempiin yksiköihin. Näytelmässä
syntyy myös dialogiin, vuoropuheluun vastaavia pienoiskaaria,
jotka tukevat koko kohtauksen jännitettä. Elokuvassa tai
video-ohjelmassa vastaava jännite syntyy periaatteessa jokaisen
kuvan alun ja lopun välille. Jan Kuceran mukaan elokuvan jokainen
kuva vastaa joukkoon edellisten kuvien herättämiä
kysymyksiä ja vastaavasti asettaa koko joukon uusi kysymyksiä.
Vähän ennen kuin koko kuva on tullut katsotuksi, ennen
kuin on saatu vastaukset kaikkiin kysymyksiin, on syytä leikata
seuraavaan kuvaan. Tälle säännölle Kucera näkee
vain kaksi poikkeusta. Elokuvan ensimmäinen kuva ei vastaa
mihinkään kysymyksiin, se vain esittää kysymyksiä
ja vastaavasti -viimeinen kuva ei enää esitä uusia
kysymyksiä, se vain vastaa.
[ks. KÄSIKIRJOITTAJAN TYÖKALUPAKIN SIVU 48, loppu - loppu - alku]
Dokumenttielokuvien
ja video-ohjelmien katsojissa herättämät kysymykset
voivat olla erilaisia kuin fiktiivisten tarinoiden, mutta kaikille
ohjelmatyypeille on yhteistä tekijän pyrkimys katsojan
huomion kiinnittämiseen ja sen ylläpitoon. Hyvässä
ohjelmassa on imua ja eteenpäin vievää liikettä.
Rakenne, muoto on keino tämän synnyttämiseen.
1|2|5|6|15|16
|