Mitä käsikirjoittajan tulee kysyä itseltään
1|2|5|6|15|16
MIKSI VIDEO?
Elokuva
ja video ovat tehokkaita välineitä. Elävä kuva
ja ääni vaikuttavat suoraan katsojan selkäytimeen
ja aivoon, sekä tunteisiin että järkeen. Siksi video-ohjelman
tekeminen voi olla hyvä ratkaisu, kun pitää opettaa,
tiedottaa, kertoa yhteisöstä tai yrityksestä, propagoida,
markkinoida, viihdyttää tai antaa katsojille vakavampaa
ajattelun aihetta. Video on myös joustava väline; video-ohjelmaa
on helppo muokata ja levittää. Oikein suunnatulla ohjelmalla
voi tavoittaa suuren massayleisön tai tarkasti rajatun kohderyhmän.
Suhteessa kontaktien määrään video on yleensä
myös edullinen väline.
Näistä
ilmeisistä eduista huolimatta ohjelman tekemiseen tulisi aina
olla jokin syy. Tämän syyn täsmentäminen on
hyvä lähtökohta sille ajatteluprosessille, jota kutsutaan
käsikirjoittamiseksi. Pitäisikö uusi tuote saada
potentiaalisten asiakkaiden tietoisuuteen? Onko yrityksen henkilökunnan
asenteissa korjaamisen varaa? Vai pitäisikö kansalaisille
tiedottaa muuttuneesta lainsäädännöstä?
Tilaajan ja käsikirjoittajan on syytä miettiä, miksi
kannattaa tehdä juuri video-ohjelma, onko se oikea väline
ongelman ratkaisemiseksi. Olisiko kirjallinen materiaali sittenkin
tehokkaampi ja halvempi vaihtoehto? Vai pitäisikö järjestää
koulutustilaisuus henkilökunnalle? Kannattaa myös tarkistaa,
onko saatavilla tarkoitukseen sopivaa valmista materiaalia. Esimerkiksi
valmiita opetusohjelmia on olemassa laaja valikoima.
Samalla
tavalla vapaan dokumenttielokuvan tai tv-reportaasin tekijä
joutuu miettimään, miksi hän tahtoo tehdä ohjelman
tai elokuvan, mitä hän haluaa kertoa katsojille.
MIKÄ ON OHJELMAN TAVOITE?
Video-ohjelmalla voi olla kolmentasoisia tavoitteita: tiedollisia, asenteisiin liittyviä
ja ihmisten käyttäytymistä koskevia. Tietojen välittäminen
on helpointa, asenteiden muuttaminen paljon vaikeampaa ja kaikkein
kovimman työn takana on ihmisten käyttäytymiseen
vaikuttaminen. Nämä kolme tasoa toimivat yhtäaikaa
toisiinsa kietoutuen.
Tavoitteita
voi olla paljonkin. Kirjoittamisen kannalta on kuitenkin järkevää
rajata päätavoite tai päätavoitteet. Ne ovat
tavoitteita, jotka ovat oleellisia ja tärkeimpiä. jos
tavoitteita on liian paljon, voi käydä, ettei mitään
niistä saavuteta, ohjelmasta tulee hajanainen ja sekava eikä
se tavoita kohderyhmäänsä. Grant Eustace on verrannut
video-ohjelmaa kivääriin, jolla ammutaan laukaus kerrallaan
mutta tarkasti. Hyvä video tekee vain yhden tai muutaman asian
hyvin, mutta se tekee ne todella hyvin. Video ei ole haulikko. Ampumalla
paljon hauleja oikeaan suuntaan saadaan aikaan vain vähän.
Keskittyminen tärkeään on hyvä sääntö.
Esittelyvideon
tavoitteita voisivat esimerkiksi olla:
- kertoa yrityksestä ja sen toiminnasta
- synnyttää positiivinen mielikuva yrityksestä, muuttaa negatiivisesti
suhtautuvien katsojien asenteita myönteisimmiksi
- saada katsojat sijoittamaan yrityksen osakkeisiin.
MIKÄ ON OHJELMAN KOHDERYHMÄ?
Kirjoittaminen on paljon helpompaa, kun kuvittelee tekevänsä sitä
konkreettiselle henkilölle, luuta ja lihaa olevalle katsojalle,
joka reagoi ja elää ohjelman mukana. Hyvä video-ohjelma
ja käsikirjoitus on aina jollakin tasolla henkilökohtainen
viesti ihmiseltä ihmiselle.
Tämä
kuvitteellinen katsoja on luonnollisesti ohjelman kohderyhmän
edustaja. Kohderyhmä on syytä määritellä
kunnolla. Usein mennään metsään haukkaamalla
liian suuri pala, yrittämällä suunnata ohjelma liian
laajalle kohderyhmälle. Kymmenvuotiaat koululaiset ovat katsojina
varsin erilaisia esimerkiksi jonkin alan asiantuntijoihin verrattuna.
Koululaiset pitäisivät tällaista molemmille kohderyhmille
suunnattua ohjelmaa vaikeana, asiantuntijat taas lapsellisena ja
heitä aliarvioivana.
En
tarkoita, etteikö ohjelmaa voisi käyttää muissakin
yhteyksissä ja muille kohderyhmille kuin vain suunnitelluille,
mutta on päätettävä mikä on pääasiallinen
kohderyhmä. Mitä tarkemmin kohderyhmä on rajattu,
sitä varmemmin saavutetaan asetettu päämäärä,
"osutaan maaliin".
Kirjoittaja
joutuu kysymään ja täsmentämään monia
kysymyksiä. Mikä on kohderyhmän ikäjakautuma?
Edustavatko he vain jompaa kumpaa sukupuolta? Mitä ammattiryhmiä?
Mitä katsojat tietävät asiasta ennestään?
Minkälaisia asenteita heillä on käsiteltävään
asiaan?
Video-ohjelmalla
voi olla hyvin erilaisia yleisöjä. Kohderyhmä voi
olla organisaation sisäinen tai ulkoinen. Sisäisiä
ryhmiä ovat esimerkiksi työntekijät, johto tai omistajat.
Vastaavasti ulkoisia ryhmiä ovat ns. suuri yleisö, asiakkaat,
rahoittajat, yrityksen lähiympäristö, joukkoviestimet,
julkinen valta tai yrityksen sidosryhmät. Kohderyhmä voi
olla suppea tai laaja. Video voi olla henkilökohtainen videokirje
hyvälle ystävälle tai se voi olla massalevitykseen
tarkoitettu markkinointivideo.
Video
on hyvä väline monensuuntaisessa viestinnässä.
Perinteisesti elokuva on välineenä suunnattu ylhäältä
alaspäin, taiteilijoilta massoille, päättäjiltä
kansalaisille, opettajilta oppilaille tai johdolta alaisille. Video
voi toimia toisinkin päin; alhaalta ylöspäin. Esimerkiksi
Kuopiossa ovat asukkaat tehneet ohjelmia kaupunginvaltuustolle,
jonkin asian demonstroimiseksi ja valtuutettujen huomion kiinnittämiseksi
epäkohtiin. Video voi olla tehokas ase niiden käsissä,
joilla on jotakin sanottavaa.
MITKÄ OVAT OHJELMAN KÄYTTÖTAVAT?
Myös
ohjelman käyttötavat vaikuttavat käsikirjoitukseen.
Katsotaanko ohjelma kotona televisiosta vai luokkahuoneessa oppitunnilla?
Esitetäänkö se osina? Miten ohjelmaa tullaan levittämään?
Opetusohjelmia
suunnitellessa joutuu miettimään ohjelman asemaa opetuskokonaisuudessa.
Onko tarkoitus, että ohjelma sisältää itsessään
kaiken materiaalin vai toimiiko se kokonaisuuden osana? Katsotaanko
ohjelma yksin vai yhdessä? Montako kertaa katsoja tulee ohjelman
näkemään?
Tuote-esittelyt
ovat tavallisesti osa laajempaa kampanjaa. Mikä on ohjelman
tehtävä tässä kampanjassa? Mitä muuta materiaalia
tuotetaan; esitteitä, lehtimainontaa, radiomainontaa?
Onko
ohjelma räätälöity varta vasten esitettäväksi
esimerkiksi yrityksen toimitalon esittelytilassa? Jos ohjelmaa esitetään
messuilla, on sen tarkoitus saada ohikulkeva messuvieras pysähtymään
ja kiinnostumaan asiasta. Selostusteksti ei kuulu eikä sitä
jaksa seurata, mutta tehokkaat kuvalliset ratkaisut voivat toimia
hyvinä katseenvangitsijoina.
MIKÄ ON OHJELMAN KÄYTTÖIKÄ?
Video-ohjelmat eivät ole ikuisia. Itse asiassa niiden keskimääräinen
elinikä on varsin lyhyt. Esittelyvideon käyttöaika
on tavallisesti pari kolme vuotta, opetusohjelmalla ehkä muutaman
vuoden enemmän. Tämän jälkeen ohjelmat ovat
vanhentuneita; organisaatiot ovat vaihtuneet, tuotteet uudistuneet,
toimintastrategiat ja yritysfilosofiat muuttuneet, uusia työntekijöitä
on tullut ja vanhoja lähtenyt. Toki video-ohjelmia voi muokata
ja paikata, editoida uusia jaksoja vanhojen tilalle, mutta se ei
pitemmän päälle ole hyvä ratkaisu. Ohjelman
yhtenäisyys ja tyyli särkyy ja katsoja aistii vanhahtavuuden.
Muutamassa vuodessa esimerkiksi vaatemuoti muuttuu hämmästyttävän
paljon.
Jos
tiedetään etukäteen, että ohjelmaa tullaan käyttämään
pitkään, voi sen huomioida jo käsikirjoitus- ja tekovaiheessa.
Kameralle kuvassa puhuvia henkilöitä, ns. puhuvia päitä,
kannattaa välttää jo siksikin, että henkilön
asema voi muuttua. Kuvausajankohtaan viittaavat yksityiskohdat voi
karsia eikä selostustekstiin kannata ängetä ilmassa
olevia muoti-ilmaisuja. Pahimpia ovat päivänpoliittiset
vitsit ja sutkautukset, jotka vanhenevat jo puolessa vuodessa.
Oma
lukunsa ovat ohjelmat, jotka tehdään vain kertaesitystä
varten, esimerkiksi yhtiön 50-vuotisjuhlaan tai jonkin suuren
koulutustilaisuuden johdannoksi. Ne voivat olla nopeita "ajankohtaisohjelmia",
kertakäyttöohjelmia, jotka käyttävät päivittäisessä
tajunnassa, ajassa ja ilmassa olevaa materiaalia tehokkaasti hyväkseen.
KUINKA PITKÄ OHJELMA ON?
Periaatteessa
jokaisen ohjelman pitäisi olla itsensä mittainen. Kokonainen,
eheä teos, johon ei voi mitään lisätä eikä
mitään poistaa rytmin, ajoituksen ja ajatuksen siitä
kärsimättä. Ohjelman sisältö, muoto, käyttötarkoitus
ja tavoitteet määräävät pituuden. Ohjelma
voi olla muutaman kymmenen sekunnin mainospala, parin minuutin tietoisku,
kymmenen minuutin yritysesittely tai yli tunnin taltiointi. Pitkät
dokumenttielokuvat ja fiktiot ovat vielä erikseen.
TV:lle
tehtävät ohjelmat joudutaan tavallisesti tekemään
vakiomittaisiksi. Dokumenteilta edellytetään joko puolen
tunnin tai tunnin kestoa, kaupallisissa verkoissa vastaavasti hieman
vähemmän, jotta mainoksille jää tilaa; noin
25ja 50 minuuttia. Monista dokumenttielokuvista näkee, ettei
sanottavaa riitä tunniksi. Hyväkin elokuva voidaan pilata
liialla pituudella ja kerronnan löysyydellä. Karkeasti
voisi sanoa, että mitä pitempi ohjelma on, sitä vaikeampaa
sen kirjoittaminen ja tekeminen on. Pitkä kesto vaatii tarkempaa
ja hiotumpaa rakennetta, jotta katsojan mielenkiinto pysyy yllä.
Tavallinen
yritysvideo on kestoltaan 8-12 minuuttia. Kymmeneen minuuttiin mahtuu
uskomattoman paljon tavaraa; muutama oleellinen pääasia,
paljon yksityiskohtia ja liikkuvaa kuvaa. Parikymmentäminuuttinen
esittelyvideo on jo pitkä. Yrityksen vieraat kokevat sen liian
yksityiskohtaisena ja tylsänä. Pituus rajoittaa myös
ohjelman käyttökelpoisuutta. Lyhyt ohjelma on helppo esittää
eri yhteyksissä. Mitä lyhyemmin, tehokkaammin ja painokkaammin
asiansa pystyy sanomaan, sitä parempi.
Toisaalta
ohjelma ei saa olla liian lyhytkään. Jos mukana on fiktiivistä
ainesta, roolihenkilöitä ja juoni, tarvitaan usein pitempää
kestoa. Tarina, jossa on alku ja loppu sekä vähän
kehittelyä välissä vaatii vähintään
kuutisen minuuttia tullakseen kerrottua. Mutta mitään
tarkkaa ja yleispätevää sääntöä
ei ole.
MITÄ MAKSAA?
Kysymys, joka ohjelman tekijöille usein esitetään ensimmäiseksi.
Tässä listassa se on tarkoituksella viimeisenä. Ideointi-
ja käsikirjoitusvaiheessa ei kannata ajatella rahaa. Tuotannon
suuruusluokka on hyvä tietää jo liikkeelle lähdettäessä,
mutta sen ei saa antaa rajoittaa ideointia. Mahdottomat ja liian
kalliit ratkaisut voidaan hylätä myöhemmin - tai
korvata uusilla ja halvemmilla keinoilla.
1|2|5|6|15|16
|