|
Käsikirjoitus työkaluna
1|2|5|6|15|16
Käsikirjoituksemme on hyväksytty ja sitä lähdetään toteuttamaan.
Se jaetaan kaikille tuotantoon osallistuville. Kukin tekee siihen
oman toimenkuvansa kannalta keskeiset merkinnät. Kuvaussihteeri
kirjoittaa huomioita jatkuvuudesta, pukusuunnittelija kirjaa henkilöiden
vaatteet, lavastaja miljööt jne. Tarvittaessa kukin voi
tehdä oman alueensa kannalta tarkemman käsikirjoitusversion.
Tämä kuvaa hyvin käsikirjoituksen käytännöllistä
luonnetta: se on työpaperi.
Erikseen
tarkastelemme kuvakäsikirjoitusta, ohjauskäsikirjoitusta
ja leikkauskäsikirjoitusta.
KUVAKÄSIKIRJOITUS
jotta tietäisimme, miten kuvaustilanteessa toimitaan, miten kohtaus
hahmotellaan visuaalisesti, tehdään kuvakäsikirjoitus
eli storyboard. Sen tekee elokuvan ohjaaja, kuvaaja tai molemmat
yhdessä.
Kohtaus
jaetaan kuviksi. Ohjaaja ja kuvaaja miettivät minkälaisilla
kuvilla, millaisella kuvallisella dramaturgialla kohtauksen sisältö
voidaan tehokkaimmin välittää katso alle. Käytetäänkö
laajoja vai tiiviitä kuvia, näkökulmakuvia, liikkuuko
kamera? Tämän jälkeen kuvat luonnostellaan paperin
vasemmalle palstalle elokuva- tai tv-ruudun muotoisina.
Sillä,
kuinka taitavia tai näyttäviä piirrokset ovat, ei
ole väliä kunhan niistä saa selvän, kunhan ajatus
välittyy. Tietysti hyvin piirretty kuva välittää
myös piirtäjän tavoitteleman tunnelman. Toisinaan
ohjelma tai mainos joudutaan myymään tilaajalle storyboardin
avulla ja siksi mainostoimistojen storyboardit ovat usein viimeisen
päälle tehtyjä.
Kuvat
numeroidaan. Kuvan oikealle puolelle kirjoitetaan kuvakoko, mahdolliset
kameran liikkeet ja kuvaus toiminnasta. Käytössä
on tavallisimmin ns. kahdeksan kuvan järjestelmä, jossa
kuvakoot on lueteltu laajimmasta tiiveimpään. Ne ovat
yleiskuva (YK), laaja kokokuva (LKK), kokokuva (KK), laaja puolikuva
(LPK), puolikuva (PK), puolilähikuva (PLK), lähikuva (LK)
ja erikoislähikuva (ELK). Storyboardissa käytetään
näitä kirjainlyhenteitä.
Repliikit
ja muut äänelliset ainekset voidaan kirjoittaa vähän
sisennettyinä toiminnan alapuolelle tai ne voidaan erottaa
kokonaan omaksi palstakseen paperin oikeaan reunaan. Tällöin
kuvakäsikirjoituksemme on kolmipalstainen. jos normaali arkki
tuntuu ahtaalle, sen voi kääntää leveyssuuntaan
tai käyttää suurempaa paperia. Storyboardiin voidaan
merkitä myös kuvan arvioitu kesto. Näin tehdään
erityisesti mainoselokuvissa.Storyboard pyrkii olemaan mahdollisimman
tarkka kuvaus siitä millainen ohjelmasta tulee. Mainoselokuvan
storyboardista saa hyvän käsityksen kokonaisuudesta. Lisäksi
se kertoo paljon yksityiskohdista. Storyboardin avulla on helppo
varmistaa, että kaikki asianosaiset ovat selvillä, millaista
ohjelmaa tai mainoselokuvaa ollaan tekemässä.Jotkut pitävät
storyboardia huonona vaihtoehtona, koska se sitoo tekijöiden
käsiä kuvaustilanteessa. Tämä ei pidä paikkaansa.
Tarkastakin storyboardista voidaan poiketa ja tehdä uusia luovia
ratkaisuja. Oleellista on, että storyboard on tehty, että
on lähtökohta kuvailmaisulle. Kuvakäsikirjoituksia
voi olla erimuotoisia. Esimerkiksi kuvaaja Kari Sohlberg tekee usein
kuvakäsikirjoituksen, joka on enemmänkin tulevan elokuvan
ja sen kohtausten visuaalisen tyylin ja kuvakerronnan hahmottelemista
kuin tiukasti lukkoonlyötyjä kuvaratkaisuja.
OHJAUSKÄSIKIRJOITUS
Ohjauskäsikirjoitusta
kutsutaan myös ohjaajan käsikirjoitukseksi tai kuvauskäsikirjoitukseksi.
Se on ohjaajan työkalu. Ohjauskäsikirjoituksessa on jo
ratkaistu, miten kohtaus toteutetaan. Kohtaukset on jaettu kuviksi
ja ohjaaja on muutenkin miettinyt tehtävän työn mahdollisimman
yksityiskohtaisesti. Se voi sisältää huomioita esimerkiksi
kuvauskalustosta, valaisusta ja näyttelijäntyöstä.
Ohjaaja Matti Kuortti on käyttänyt elokuvassa "Kiljusen herrasväen
uudet seikkailut" ohjauskäsikirjoitusta, jonka hän
on tehnyt jakamalla varsinaisen käsikirjoituksen tekstin kuviksi.
Siinä on lisäksi kuvanumerointi, arvioitu kohtauksen kestoja
palsta muille huomioille.Ohjaaja Nikita Mihalkov tekee itselleen
hyvin perusteellisen ohjaajan käsikirjoituksen. Hän korostaa,
että kohtauksesta tehdyn suunnitelman ja koko käsikirjoitustyön
tulee palvella sitä, mikä kohtauksessa on olennaisinta.
"Kaikki, sekä mahdollinen että mahdoton, on otettava
huomioon ja suunniteltava huolellisesti ennen kuvausten alkua."
Muokatessaan käsikirjoitusta Mihalkov yrittää kuvitella
ja kirjoittaa muistiin elokuvan ilmapiirin kokonaisuudessaan, jokaisen
kohtauksen ja jopa kuvan tunnelman. Hän haluaa auttaa näin
paitsi itseään myös kuvaajaa, lavastajaa, valaisijaa
ja säveltäjää.
Francis
Coppola käyttää ohjauskäsikirjoitusta, jossa
hän pyrkii myös ottamaan huomioon kaiken oleellisen -
aina mahdollisia virheitä myöten. Coppolan käsikirjoituksessa
on analyysi kustakin kohtauksesta. Siinä on viisi kohtaa:
- Lyhyt sisällöllinen selvitys.
- Henkilöiden karakterisointi. Vuorovaikutuksen luonne henkilöiden
välillä.
- Ajoitus kunkin kohtauksen suhteellisen tärkeyden mukaan.
- Kohtauksen atmosfääri, tunnelma, valaistus jnpp.
- Lista mahdollisista ja todennäköisistä virheistä.
LEIKKAUSKÄSIKIRJOITUS
Leikkauskäsikirjoituksella
tarkoitetaan käsikirjoitusversiota, joka tehdään
kuvausvaiheen jälkeen elokuvan leikkausta varten. Erillistä
käsikirjoitusta saatetaan tarvita esimerkiksi dokumenttielokuvassa;
ennakkosuunnitelmat eivät olekaan pitäneet paikkaansa,
kaikkia jaksoja ei ole pystytty kuvaamaan tai mukaan on tullut uutta
materiaalia. Erikseen on tietysti mainittava se tavallinen ja ehdottomasti
vältettävä tapaus, että on lähdetty kuvaamaan
kokonaan ilman käsikirjoitusta.Ennen leikkauskäsikirjoituksen
tekoa materiaali katsellaan ainakin kerran kunnolla läpi, filmimateriaali
valkokankaalla ja videonauhat normaalinopeudella hyvästä
monitorista. Käsikirjoituksen tekijä ja leikkaaja tekevät
muistiinpanoja. Leikkaajan tai editoijan on välttämätöntä
tietää, missä mitkin kuvat ovat. Hänen on opittava
materiaalinsa. Sen lisäksi on hyvä tehdä muistiinpanoja
siitä, mikä materiaali tuntuu mielenkiintoiselle ja toimivalle.
jos leikkaaja tai editoija ei ole ollut kuvausvaiheessa mukana,
pystyy hän katselemaan kuvia tuorein, "objektiivisin"
silmin. Ohjaajalla kuviin liittyy niin paljon ennakkosuunnitelmia,
toiveita ja tunteita kuvausvaiheesta ettei hän aina parhaallakaan
tahdolla pysty kylmästi arvioimaan, mitä otoksissa todella
on.Katselun jälkeen pitää pohtia, toimiiko alkuperäinen
käsikirjoitus kuvatulla materiaalilla. Pitääkö
joitakin jaksoja poistaa? Kohtausten järjestystä vaihtaa?
Nouseeko materiaalista jokin henkilö tai teema niin, että
sille pitäisi antaa enemmän tilaa? Koko leikkausvaihe
on valintojen tekemistä. Voi olla, että materiaali toteuttaa
alkuperäisen käsikirjoituksen ajatukset. Silloin leikkauskäsikirjoitusta
ei tarvita tai se poikkeaa vain vähän alkuperäisestä
käsikirjoituksesta. jos käsikirjoitusta ei ole ollut ollenkaan,
on materiaalista yritettävä löytää teemoja
ja elementtejä joiden varaan kokonaisuuden voi rakentaa.Leikkauskäsikirjoitus
on ennen kaikkea suunnitelma, jonka pohjalta elokuva leikataan.
Siitäkin tulee poiketa, jos leikkausvaiheessa löytyy parempi
ratkaisu.Ulkoisesti leikkauskäsikirjoitus muistuttaa tavallisesti
kaksipalstaista käsikirjoitusta. Koska se on tarkoitettu vain
leikkaajalle, siihen voi hyvinkin vapaasti lisätä erilaisia
leikkaustyötä helpottavia ohjeita ja kommentteja materiaalista.Aika
usein leikkausvaiheessa käytetään myös aiemmin
käsiteltyä lappumenetelmää.
Elokuvan
kohtaukset, teemat ja tärkeät yksityiskohdat kirjoitetaan
kukin omalle lapulleen. Ne kiinnitetään seinälle
ja niiden järjestystä voidaan vaihdella leikkausprosessin
edetessä.
Käsikirjoituksessa
ollutta selostustekstiä joudutaan usein tarkistamaan ja mahdollisesti
kirjoittamaan kokonaan uudestaan. Speak voidaan hioa jo leikkauskäsikirjoitukseen
tai voimme jättää sen lopullisen viimeistelyn vaiheeseen,
jolloin ohjelma on alustavasti editoitu.
TOTEUTTAMAAN!
Meillä on nyt valmis käsikirjoitus eri versioineen. Usean vaiheen
läpikäynyt, yksilöllinen, oman itsensä näköinen
hahmotelma alkuperäisestä ideastamme. Se on työpaperi,
jonka pohjalta elokuva tai ohjelma toteutetaan.
Kuvausvaiheessa
käsikirjoitus puretaan palasiksi, pilkotaan ja muutetaan todellisuuden
taltioiduiksi hetkiksi; ja sitten taas leikkausvaiheessa kootaan
yhteen. Jos käsikirjoitus on kunnolla tehty, tulee ohjelmastamme
taitavissa käsissä vähintäänkin kunniallinen.
Hyvä käsikirjoitus suorastaan huutaa toteuttamaan itseään.
Toivottavasti tekstimme on kivijalka, jonka päälle on
hyvä rakentaa.
1|2|5|6|15|16
|
|