Käsikirjoittaminen on helppoa
1|2|5|6|15|16
Käsikirjoittaminen ei ole mystiikkaa. Mielikuva yömyöhällä hiuksiaan
kynttilänvalossa raastavasta nerosta, joka tuskailee viipyvän
inspiraation riivaamana, on väärä. Kohtuulliseksi
käsikirjoittajaksi oppii kuka tahansa, jolla on hieman mielikuvitusta
ja ripaus loogista jäsentelykykyä ja tietysti sitkeyttä.
Käsikirjoituksesta tehdään lähes aina useita
versioita. Sitä joudutaan muuttamaan, jyystämään
ja veivaamaan moneen kertaan.
Jokaisella
kirjoittajalla on hetkensä, jolloin teksti ei luista. Se on
vääjäämätöntä. Kokenut kirjoittaja
tietää pääsevänsä tästä
vaiheesta yli. Säännöllinen kirjoittaminen ja rutiini
helpottavat tekstin tuottamista ja laskevat aloittamiskynnystä.
Hyvä
käsikirjoittaja tuntee välineensä. Hän hallitsee
elokuvakerronnan periaatteet, osaa kertoa kuvilla ja äänillä.
Parhaiten näitä oppii kirjoittamalla käsikirjoituksia
sekä osallistumalla ohjelman valmistusprosessiin.
Ohjelmia
tehdään mitä erilaisimmista aiheista. Siksi käsikirjoittajalla
tulee olla myös journalistisia perusvalmiuksia: riittävä
yleissivistys, kyky omaksua uusia asioita ja hahmottaa erilaisia
aiheita. Hänen on myös osattava hankkia lisää
tietoa. ja tietysti käsikirjoittajan on pystyttävä
ilmaisemaan ajatuksensa kirjallisessa muodossa.
Hyvällä
käsikirjoittajalla on näkemystä, persoonallinen näkökulma
käsiteltävään aiheeseen. Omaperäisyys,
kyky kertoa tutuistakin asioista kiinnostavasti ja persoonallisesti
on asia, joka viime kädessä tekee ohjelmasta mielenkiintoisen,
sellaisen jota katsoja haluaa katsoa ja joka erottuu kaikista muista
ohjelmista. Tämä ei tarkoita, että kaikkien ohjelmien
tulisi olla subjektiivisia tai tekijäkeskeisiä, mutta
kirjoittajalla ja tekijällä tulisi kuitenkin olla jokin
henkilökohtainen suhde käsiteltävään asiaan.
Käsikirjoittajan pitäisi aina kysyä itseltään,
"mitä minä haluan kertoa katsojalle". Tilausvideoita
tehdessään voi löytää itsensä kirjoittamasta
käsikirjoitusta mitä oudoimmasta aiheesta. Tällöin
suhteen joutuu rakentamaan, miettimään mikä asiassa
on mielenkiintoista, mikä kiinnostaa itseään ja katsojaa.
Monet aiheet ovat hyvinkin kiehtovia, kun niihin vain paneutuu.
Uteliaisuus ja kyky innostua ovat hyviä ominaisuuksia käsikirjoittajalle.
Nämä
ovat siis ideaali-käsikirjoittajan ominaisuuksia. Pohjimmiltaan
on kyse yksinkertaisesta asiasta: ohjelman sisällön jäsentämisestä
sellaiseen muotoon, että se puhuttelee katsojaa. Käsikirjoittaminen
on konkreettista työtä. On istuttava alas ja tuotettava
tekstiä, jotta ohjelma voidaan tehdä. Käsikirjoittaminen
on itse asiassa helppoa.
MIHIN KASIKIRJOITUSTA TARVITAAN?
Käsikirjoitus
ei ole itsenäinen kaunokirjallinen tuote. Sillä ei ole
elämää ohjelman ulkopuolella, ei mitään
taiteellista tai ilmaisullista itseisarvoa; sen arvo ja laatu on
nähtävissä vain suhteessa valmiiseen ohjelmaan.
Hyvän
ohjelman takana on lähes aina hyvä käsikirjoitus
ja vastaavasti huonosta käsikirjoituksesta ei laadukkaallakaan
toteutuksella saa kelvollista ohjelmaa. Hyvin tehty käsikirjoitus
on kunnollisen ohjelman välttämätön muttei riittävä
edellytys. Se on kivijalka, jonka varaan koko myöhempi tuotanto
rakennetaan.
Käsikirjoitusvaiheeseen
kannattaa satsata monestakin syystä. Ohjelman sisällön
rajaaminen ja oikean rakenteen hakeminen ovat asioita, jotka pitää
tehdä ennen kuvausvaihetta. Muuten tuloksena on jäsentymätön
ja sekava ohjelma, jota katsoja ei viitsi katsoa. Hän ei välttämättä
ymmärrä, että vika on juuri käsikirjoituksessa,
mutta kokee ohjelman huonona.
Käsikirjoittaminen
on halpaa. Se sitoo vain yhden tai muutamia ihmisiä, kun taas
kuvausvaiheessa mukana on paljon työntekijöitä ja
esiintyjiä. Kuvauskalusto, kuvauspaikat, rekvisiitta jne. nostavat
kuvauspäivän hintaa. Ongelmat kannattaa ratkaista mieluummin
etukäteen kirjoituspöydän ääressä
kuin kuluttaa kallista kuvausaikaa pään raapimiseen. Kunnollinen
käsikirjoitus ja yleensäkin huolella tehty ennakkosuunnittelu
nopeuttaa sekä kuvaus että editointivaihetta.
Paradoksaalista
kyllä, huolella tehty käsikirjoitus mahdollistaa myös
improvisoinnin ja uuden ilmaisun etsimisen itse kuvaustilanteessa.
Hyvin suunnitellusta on helppo poiketa ilman että kokonaisuus
karkaa käsistä.
Käsikirjoituksen
tehtävät voidaan luetella seuraavasti:
1.
Kokonaisuuden hahmottaminen
Käsikirjoituksen
avulla tekijä - sekä käsikirjoittaja että ohjaaja
hahmottaa ohjelman keskeisen sisällön ja muodon. Kasikirjoitusprosessin
aikana sisältö rajautuu ja tarkentuu, epäoleellinen
ainesjää pois ja rakenne hioutuu. Kasikirjoituksesta pystyy
yleensä näkemään ohjelman toimivuuden. Tekijän
on helppo testata käsikirjoitusvaiheessa erilaisia ratkaisuja.
2.
Kommunikointi tilaajan tai muun ulkopuolisen tahon kanssa
Käsikirjoituksen
avulla keskustellaan tuotannon ulkopuolisten kanssa. Näitä
voivat olla tilaajat, rahoittajat, asiantuntijat tai ohjel-man tulevat
käyttäjät. Tilaajan kanssa tarkistetaan ohjelman
sisältö-, lähestymistavan oikeellisuus ja painotukset.
Toisinaan käsikirjoituksen voi antaa luettavaksi myös
"koeyleisölle", tulevia katsojia edustavalle ryhmälle.
3.
Kommunikointi työryhmän kanssa
Ohjaajan
ja käsikirjoittajan on pystyttävä välittämään
näkemyksensä ja päämääränsä
muille työryhmän luoville jäsenille, esimerkiksi
kuvaajalle ja äänittäjälle. Tässä
käsikirjoitus on keskeisessä asemassa.
4.
Tuotannollinen funktio
Käsikirjoitus
on tärkeä myös tuotannollisesti. Sen perusteella
voidaan arvioida, paljonko tarvitaan aikaa ja rahaa ohjelman toteuttamiseen.
Käsikirjoitus "puretaan" kuvauspaikkojen, esiin-tyjien
ja muiden huomioitavien asioiden perusteella kuvauspäiviksi.
-Näin saadaan kuvausaikataulu ja kustannusarvio.
OHJELMAN TEKEMINEN ON PROSESSI
Elokuvan
tai video-ohjelman tekeminen on kolmivaiheinen pro-sessi. Ensin
on idea, lähtökohta tai visio. Se kirjoitetaan käsikirjoitukseksi.
Tätä vaihetta voisi kuvata synteettiseksi; tehdään
kokonaisuus pienistä elävän elämän palasista
ja yksityiskohdista. Kuvausvaihe puolestaan on analyyttinen; käsikirjoitus
pilkotaan yksittäisiksi, irrallisiksi kuviksi, jotka leikkaus-
tai editointivaiheessa yhdistetään. Tämä vaihe
on taas synteettinen. ja lopullisesti alussa ollut idea tai visio
kokee uudestisyntymisen katsojan tajunnassa. Ranskalainen ohjaaja
Robert Bresson on ilmaissut tämän monivaiheisen prosessin
kauniisti:
"Elokuvani
syntyy ensimmäisen kerran päässäni, kuolee paperilla;
käyttämäni elävät henkilöt ja todelliset
esineet herättävät sen jälleen henkiin; ne kuolevat
filminauhalla, mutta tiettyyn järjestykseen sijoitettuina ja
valkokankaalle heijastettuina ne elpyvät kuin kukat vedessä.
"
Jos
itse ohjelmanteko on prosessi, on sitä myös käsikirjoittaminen.
Käsikirjoitus kirjoitetaan vaiheittain. Ensin tehdään
synopsis, sen jälkeen treatment tai kohtausluettelo ja vasta
sitten varsinainen käsikirjoitus. Tämän jälkeen
voidaan tehdä vielä kuvakäsikirjoitus (storyboard),
ohjauskäsikirjoitus tai leikkauskäsikirjoitus.
Elävässä
elämässä prosessi on usein monimutkaisempi: joudutaan
tekemään useita treatment-versioita tai palaamaan välillä
synopsisvaiheeseen. Käsikirjoittajien työtavat eroavat
toisistaan, mutta yhteistä lienee joka tapauksessa työn
vaiheittaisuus. Eugene Vale kirjoittaa:
"Sen
sijaan, että aloittaisimme lopullisella käsikirjoituksella,
meidän täytyy edetä karkeasta rakenteesta eri vaiheiden
kautta lopulliseen muotoon. Tämä on tuskallista työtä
kärsimättömälle luovalle mielelle. Mutta suurien
kuvanveistäjienkin täytyi työskennellä kuukausia
ennen kuin mitään ihmishahmoa muistuttavaa alkoi muovautua
kivestä."
Vaiheittaisesta
työtavasta on paljon hyötyä. Eri vaiheissa epävarmat
elementit voidaan poistaa ja rakenteelliset virheet korjata. Uutta
materiaalia ja uusia ideoita on helppo lisätä, voimme
keksiä yksityiskohtia, joita emme muuten huomaisi jne. Ennen
kaikkea rakenne pysyy käsissä, kerronta on sujuvaa ja
saamme katsojalle perille haluamamme sanoman.
1|2|5|6|15|16
© Illume Oy
Artikkelit ovat lukuja kirjasta "Käsikirjoittajan työkalupakki"
(1993) ja julkaistu yhteistyössä kirjoittajan kanssa.
UUSI KIRJA!
|